Onderwijs

De natuur is de basis van ons bestaan: de mens is natuur. Wij zijn verbonden met - en afhankelijk van - al het andere leven op aarde. Natuurinclusief onderwijs biedt een vruchtbare bodem voor kinderen en jongeren om goed te leren zorgen voor onszelf, voor elkaar en voor de wereld om ons heen. Er gebeurt al heel erg veel: pionierende docenten, inspirerende initiatieven en groene koplopers werken aan een groeiende beweging naar natuurinclusief onderwijs. In het domein onderwijs versnellen, verbreden en verbinden we die beweging.

Onze visie

Natuurinclusief onderwijs neemt het leven, samenleven en de wereld als vertrekpunt voor onderwijzen en leren. De ontwikkeling van een natuurinclusieve grondhouding in het onderwijs biedt vruchtbare grond voor een duurzame ontwikkeling in de samenleving.

Wat natuurinclusief onderwijs is of kan zijn, is een belangrijk gesprek wat we in het domein voeren. De praatplaat hiernaast is onderdeel van de startnotitie natuurinclusief onderwijs, een verkennend onderzoek naar natuurinclusief onderwijs. De praatplaat is, net zoals het begrip natuurinclusief onderwijs, altijd in ontwikkeling. Het is dus geen eindproduct, maar nadrukkelijk een begin en een uitnodiging tot gesprek. Wil jij meepraten? Sluit je aan! Neem contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina.

Dit gebeurt er nu in het domein

Iedereen is welkom en iedereen is nodig in het Collectief Natuurinclusief. Het domein onderwijs is een missiegedreven beweging van professionals in het onderwijs én daarbuiten. Iedereen zet zich vanuit hun eigen kracht en eigen rol in voor duurzaam natuurinclusief onderwijs. Binnen het domein werken scholen, onderwijs- en kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden ook actief samen aan natuurinclusief onderwijs in natuurinclusieve onderwijsomgevingen.

Ons domein is hierin een broedplaats voor integrerende ideeën en inzichten. In september starten we met zes werkgroepen rond de vijf actielijnen uit de Agenda 2.0. Wil je ook meedenken of doen op één van de actielijnen of acties? Stuur een mail naar Nienke via het contactformulier onderaan de pagina.

Aan de onderstaande ambities werken wij samen in de periode van 2024 tot 2026. Voor iedere ambitie lees je de actielijnen en concrete acties voor de komende tijd.

Onze aanpak

  • We werken in 2024 naar een breed gedragen beschrijving van wat we verstaan onder ‘onderwijs voor een natuurinclusieve samenleving’ in de vorm van principes en praktijken. In de jaren erna fungeren deze als basis om de beweging naar natuurinclusief onderwijs van binnenuit te bevorderen.

    Actie 1A: Het formuleren van principes en praktijken van onderwijs voor een natuurinclusieve samenleving die in het onderwijs kunnen worden benut. Deze actie ronden we af in 2024.

    Actie 1B: Het stimuleren van het gebruik van natuurinclusieve principes en praktijken door scholen en leermiddelenontwikkelaars om onderwijs te laten aansluiten op kerndoelen.

    Actie 1C: Het (co-)organiseren van inspirerende ontmoetingen, uitwisselingen en campagnes voor onderwijsprofessionals en onderwijsondersteunende organisaties, met een sterke regionale component.

    Actie 1D: Het aanjagen van de integratie van natuurinclusiviteit in de scholing van onderwijsprofessionals, via lerarenopleidingen en schoolleidersopleidingen.

    Actie 1E: Het informeren en ondersteunen van ambtenaren, politieke partijen en volksvertegenwoordigers bij hun beleidsontwikkeling voor het onderwijs. Dit doen we in samenhang met andere duurzaamheidsthema’s in het onderwijs.

  • Eind 2026 wordt het je (leren) verhouden tot je natuurlijke omgeving als integraal onderdeel van burgerschap gezien en is dit als dusdanig verwerkt in de nieuwe kerndoelen van het funderend onderwijs (po en onderbouw vo).

    Actie 2A: Het bevorderen van de school als oefenplaats voor burgerschap. Dit doen we door jonge mensen uit te nodigen en toe te rusten om via jong leiderschap en jongerenparticipatie in het onderwijs een natuurinclusief verschil te maken in hun school of instelling, bijvoorbeeld via Eco-teams en Green Offices.

    Actie 2B: Het aanjagen van natuurinclusiviteit in de actualisatie van de kerndoelen voor het funderend onderwijs, om handelingsperspectieven te bieden om met natuurinclusiviteit aan de slag te gaan. Hiertoe nemen we via coöperatie Leren voor Morgen deel in de advieskringen van de kerndoelen Burgerschap en de kerndoelen voor leergebieden die daarvoor de context schetsen, zoals Mens & natuur.

  • Eind 2026 werken onderwijs, arbeidsmarkt en overheden nauwer samen om natuurinclusiviteit in het vervolgonderwijs te verankeren. Hierdoor ontwikkelen aanstaande professionals de competenties die nodig zijn om de transitie naar een natuurinclusieve samenleving te realiseren.

    Actie 3A: Het vergroten van het bewustzijn over de cruciale rol van natuurinclusiviteit in relatie tot de Sustainable Development Goals in het vervolgonderwijs. Dit doen we door de ervaringen van koplopers te delen, te beginnen bij de domeinen landbouw en bouw. (domeinoverstijgend; domeinen landbouw en bouw)

    Actie 3B: Het stimuleren van praktijkgericht onderzoek en het benutten van de verworven kennis, door de oprichting en versterking van practoraten (mbo) en lectoraten (hbo) omtrent natuurinclusiviteit en hun onderlinge kennisuitwisseling. (domeinoverstijgend; alle domeinen)

    Actie 3C: Het in kaart brengen van de behoefte aan vakmensen die de transitie naar een natuurinclusieve samenleving kunnen waarmaken en de onderwijsopgave die hieruit voortvloeit. (domeinoverstijgend; alle domeinen)

  • Eind 2026 is de ontwikkeling van groen-blauwe, natuurinclusieve schoolpleinen en onderwijscampussen versneld en is de trend ingezet naar natuurinclusieve onderwijshuisvesting als de norm.

    Actie 4A: Het versnellen van de ‘groene revolutie’ op schoolpleinen en campussen bij bestaande en nieuw te bouwen scholen en onderwijsinstellingen, door slimme alliantievorming en het wegnemen van blokkades. (domeinoverstijgend; domeinen bouw en gezondheid)

    Actie 4B: Het stimuleren van natuurinclusief bouwen van onderwijshuisvesting door inzichtelijk te maken welke maatregelen genomen dienen te worden en deze te verankeren in beleidskaders en (integrale) huisvestingsplannen. (domeinoverstijgend; domeinen bouw en gezondheid)

    Actie 4C: Het stimuleren van het geschikt maken van plekken voor buitenonderwijs in natuurgebieden en andere natuurrijke gebieden in de omgeving van scholen en onderwijsinstellingen. (domeinoverstijgend; domeinen bouw, gezondheid en vrijetijdseconomie)

  • Eind 2026 is de functie van natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE) in gemeenten en regio’s uitgebreid en verder geprofessionaliseerd en fungeert NDE in toenemende mate als ontwikkelpartner en ondersteuningsstructuur van het onderwijs.

    Actie 5A: Het stimuleren en ondersteunen van (lokale, regionale en landelijke) overheden om natuur- en duurzaamheidseducatie structureel te faciliteren, opdat alle scholen gebruik kunnen maken van een betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening om natuurinclusief onderwijs te realiseren.

    Actie 5B: Het bevorderen van de kwaliteit van natuureducatie, onder andere via de bevordering van de professionele ontwikkeling van en regionale samenwerking tussen NDEprofessionals.

    Actie 5C: Het bevorderen van de samenwerking tussen educaties op landelijk en lokaal niveau, zoals tussen natuur en cultuur, techniek, gezondheid, bewegen en sport.

De natuurinclusieve beweging in ons domein

“Zoals natuur de basis is van onze samenleving, zo vormen opvoeding en onderwijs de basis van de mensen die de natuurinclusieve samenleving creëren.”

Het team

Wij zijn het domein Onderwijs

Contact

Iedereen is welkom en iedereen is nodig. Iedereen die bijdraagt of bij wil dragen aan de natuurinclusieve beweging (in het onderwijs) is onderdeel van het collectief. Het maakt niet uit of je wil meelezen, meedenken, meedoen, goede voorbeelden wil aandragen, kennis wil delen of op een andere manier bijdraagt. Wij verbinden alle initiatieven met elkaar en versnellen deze, van grote koploper tot kleine organisaties die eerste stappen zetten.

Heb je vragen of een goed idee? Of zoek je verbinding als het gaat om natuurinclusief onderwijs? Neem contact op met onze domeintrekker Nienke via n.martinus@agendanatuurinclusief.nl.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Domein Onderwijs

Vul het formulier hiernaast in en blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen het Domein Onderwijs!

* indicates required

*Door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief ga je automatisch akkoord met het privacybeleid van SME.

Nieuwsbrief Domein Onderwijs

 Domeinen

Ontdek het laatste nieuws