Onderwijsinspectie: behoefte aan onderwijs met balans tussen hoofd, hart en handen

De meeste kinderen in Nederland volgen onderwijs op een reguliere school. De laatste jaren neemt echter het aantal particuliere scholen toe en kiezen steeds meer ouders en leerkrachten voor niet-bekostigd onderwijs. De Inspectie van het Onderwijs wilde graag meer weten over de beweegredenen voor oprichters, ouders en leraren om voor particulier onderwijs te kiezen. En wat blijkt? Zij hebben behoefte aan meer natuurinclusief onderwijs.

Dat is één van de resultaten uit het onderzoeksrapport “Beweegredenen niet-bekostigd onderwijs” van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Inspectie van het Onderwijs. Voor hun onderzoek spraken zij ouders, leraren en oprichters van particuliere scholen over hun motivatie om te kiezen voor particulier onderwijs.

Balans tussen hoofd, hart en handen

Anna Vanderveen, domeintrekker Onderwijs in het Collectief Natuurinclusief, vertelt er meer over: “Wij herkennen dat ouders, docenten en jongeren steeds vaker aanlopen tegen uitdagingen in het reguliere onderwijs. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er behoefte is aan een breed aanbod, waar leerlingen veel in en met de natuur zijn en er balans is tussen hoofd, hart en handen. Deze behoefte leeft breder onder ouders, jongeren en docenten.

Ook in het reguliere onderwijs worden er veel stappen gezet, opdat leerlingen kunnen leren in verbondenheid met zichzelf, elkaar en de wereld om ons heen. Sommige ambities kunnen binnen het reguliere onderwijs een plek krijgen, andere wensen passen niet binnen de bestaande kaders en bekostigingsvoorwaarden zoals die op dit moment zijn. De nieuw opgerichte scholen leveren interessante lessen op voor de ontwikkeling van ons onderwijsstelsel.”

Lessen voor de toekomst

Hoe nu verder? De Inspectie van het Onderwijs geeft zelf aan dat het belangrijk is om het reguliere onderwijs aan te laten sluiten op de behoeften van scholen, leraren, leerlingen en ouders. De volgende stap voor de overheid is dus om te onderzoeken waar de belemmeringen precies zitten en hierin te ontwikkelen. Anna: “Wij juichen dit van harte toe: het is belangrijk om te weten waar het reguliere onderwijs voor deze oprichters, ouders en kinderen beperkend is. Met deze kennis kunnen het Ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie zorgen dat ook andere scholen van de geleerde lessen kunnen profiteren. Zo kunnen we samen zorgen voor onderwijs waarin álle kinderen kunnen groeien en bloeien!”

Volgende
Volgende

Cyrille van Bragt nieuwe domeinleider Onderwijs