Rapport ‘Staat van het Duurzaam Onderwijs’
Vandaag is het nieuwste versie van het rapport ‘De Staat van het Duurzaam Onderwijs’ uitgebracht. Dit rapport is geschreven door de samenwerkende organisaties binnen Coöperatie Leren voor Morgen, waaronder Collectief Natuurinclusief.
De Staat van het Duurzaam Onderwijs schetst op basis van onderzoeken, feiten en cijfers een beeld van de mate waarin Nederlandse onderwijsinstellingen actief zijn op (deelgebieden van) duurzaam onderwijs. Het is belangrijk om deze ontwikkeling zichtbaar te maken, want duurzaam onderwijs biedt kansen: het geeft jongeren vertrouwen in de toekomst, biedt docenten betekenisvol werk en draagt bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.
Wat blijkt? Jongeren, docenten, werkgevers en beleidsmakers zien het belang van duurzaam onderwijs steeds vaker. Het rapport signaleert dat scholen in alle onderwijslagen duurzame stappen zetten in allerlei facetten van hun onderwijs – maar ook dat het beter moet én kan.
“Als domeinleider Onderwijs bij Collectief Natuurinclusief en voorzitter van het college van bestuur van Yuverta voel ik een grote verantwoordelijkheid. Ik geloof dat onderwijs over meer gaat dan alleen kennis overdragen. Het gaat ook over leren samenleven, leren zorgen voor onze leefomgeving, en leren bouwen aan een toekomst die gezond en leefbaar is – voor iedereen.”
Wat kan beter en hoe kun jij bijdragen aan het versterken van de duurzame beweging? In het rapport staan nuttige tips die je nu al kan toepassen. Bijvoorbeeld het aanstellen van een duurzaamheidscoördinator of het organiseren van een buitenles.
Lees het rapport en ontdek welke duurzame stappen andere onderwijsinstellingen al zetten. https://lerenvoormorgen.org/staatvanhetduurzaamonderwijs.